perjantai 27. tammikuuta 2017

Miltei syyntakeeton

Taksikuski ja humalainen

Ei minua voi vetää tapahtuneesta henkilökohtaiseen vastuuseen,

suhtaudun toki vakavasti työntekoon. En tunnista, että työpäivän merkitys

olisi hiipunut hiljalleen kuin kohentamaton nuotio. Ehkä vain olen sikeästi

nukkuvaa sorttia, en herännyt kunnolla ja työpäivä sattui harmillisesti

jäämään väliin. Ehkä torkkutoiminto ei toiminut kunnolla tai käteni toimi

liiankin hyvin, sammuttaen hälytyksen liian monta kertaa täysin

tietämättäni. Tai ehkä en ollut huomannut vaihtaa asentoa riittävän usein ja

käteni ei enää toiminut, olin sairauslomakunnossa, mutta en voinut

ohimenevän pareesin vuoksi ilmoittaa poissaolostani. Ehkä, sillä varma en

voi olla.

Ei minua voi syyttää huikentelevasta sattumasta. Muistan vain

painautuneeni kokonaan kiinni vieraaseen vartaloon, tunteneeni sen

jokaisen liikkeen kuin ominani. Luultavasti kosketuksen lämpö ja pehmeys

viettelivät itsekkyyttä stimuloivia aivoalueitani ja tiettyjä, niin kovin

turmiollisia yhdisteitä. Serotoniini, oksitosiini, mitä niitä onkaan. Olin nuori

ja oli kesä, en ehkä voinut itselleni mitään. Tai ehkä menneisyyteni oli jo

päättänyt tapahtumista puolestani.

En voi ottaa vastuuta yllättävästä rahanmenostani, sillä olisin aivan yhtä

hyvin voinut päätyä voitolle. Luottamus henkilökohtaiseen menestykseeni

oli rajaton. Olin voimieni tunnossa, mikä on sinällään päihdyttävää, mutta

tunsin myös ymmärtäväni pelipöydän jakajaa katseesta. Juuri, kun pääsin

omilleni, oli voittoputki päällä, eikä silloin tokikaan voi lopettaa. Jatkuva

tappiosuunta taas kääntyy jo kylmien todennäköisyyksienkin valossa.

Epäilen pirun käyneen olkapäälläni; en ole varma, mutta jossakin

vaiheessa minua kyllä kutitti.

En itse varmaankaan juonut liikaa, mutta jotakin pääsi tapahtumaan.

Väliintuleva muuttuja. Jokin minussa joi lasin tyhjäksi, vaikka olin jo

päättänyt lopettaa. Otin uuden juoman, juoma otti juoman, juoma otti minut,

vaikka tolkutin itselleni alvariinsa, ettei minun ole enää jano. No miten

luulisitte käyvän, kun järki ja tahto käyvät ikuista taisteluaan elintilasta?

Luultavasti minulla on jokin diagnosoimaton, neurologinen häiriötila, mistä

en ole koskaan kuullutkaan. Lisko minussa oli varmaankin hereillä.

En tarkoittanut ostaa kolmatta, samanlaista kenkäparia, mutta kun ne

näyttivät ja tuoksuivat niin hyviltä juuri siinä esillepanossa. Ammattilaiset

ovat tuon kaiken suunnitelleet, miten minä maallikkona olisin voinut

vastustaa hypistelemisen huumaa, ostohetken huumaa, omistamisen

huumaa. Ihmisen autius ilman maallista hyvää. Keitä me muka olemme

ilman meitä ympäröiviä tavaroita? Mitä siitä, jos katumus lyö kasvoille heti

ostohetken jälkeen, onhan elettävä hetkessä. Miten niin koti on jo täynnä

tavaraa? Kyllä tuolle paikka löytyy.

Vedenpitävät alibit. En ollut siellä. Se oli joku muu näköiseni. Minulla oli

kuitti todisteena, mutta ulkomaalaistaustainen joukkio vei sen kuin olisivat

tienneet, mitä tekivät, ajattele!

En edes pidä hänestä. Miksi olisin tehnyt niin? Täysikuu, matalapaine tai

muu säätyyppi vaikutti minuun.

Tosiasiat ja koko muu kulttuuri on väärässä, eikä ymmärrä mistään mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti